We gaan als een malle - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Eliene Bos - WaarBenJij.nu We gaan als een malle - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Eliene Bos - WaarBenJij.nu

We gaan als een malle

Blijf op de hoogte en volg Eliene

19 September 2012 | Peru, Arequipa

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. We zijn nog maar net een week weg en we hebben al zo veel dingen gedaan en beleefd. Laat ik maar gewoon bij het begin beginnen.

Maandag de 10e was het dan zover. Na een kort nachtje in Utrecht bij Rense zijn we rond 5uur in de auto gestapt naar Schiphol. Rense, ik, mijn ouders, Mark en Marije. Eerst op Schiphol onze bagage ingecheckt en toen even een koffie gedaan bij de Starbucks. Onderweg naar de Starbucks kwam Tinka ons vergezellen en eenmaal bij de Starbucks kwam mijn geliefde broer ineens aangelopen. Rond 7uur zijn we richting de duane gegaan waar een emotioneel afscheid kon beginnen (ik haat het).
De reis naar Madrid en vervolgens Lima liep voorspoedig, op een paar slechte films na. De laatste 1,5uur vlogen we over de Amazone van Colombia en Ecuador, heel bijzonder. Het lijkt net aslof je nog boven zee vliegt totdat je ineens een rivier ziet schitteren in de zon.
Rond 18uur stonden we bij de bagageband waar we even dachten dat onze backpacks niet zouden komen. Vervolgens door naar de aankomsthal en de naam Rense Assies zoeken tusen alle mensen. Na het code woord te hebben gevraagd, sol, konden we mee met de chauffeur naar het hostel Kusilla´s in Miraflores. Het was even een cultuurshock toen we in de taxi zaten in door Lima reden. Wijken waar je niet alleen gevonden wil worden ook niet overdag. Gelukkig is Miraflores een goede wijk waar je prima over straat kan. We hebben 2 nachten in het hostel geslapen en hebben dinsdag wat rondgewandeld in Miraflores, lekker gegeten, op het dakterras gezeten van het hostel en ´s avonds met andere gasten en de eigenaar voetbal gekeken (Peru 1 – Argentinie 1). Even ter info: Wat was Argentinie slecht! Verder vinden we Lima een grauwe en sombere stad en we waren woensdag dan ook klaar om richting de zon te gaan.
Na wat goede tips van de eigenaar hebben we de bus gepakt richting Ica en daarvandaan met de taxi naar Huacachina. Tijdens de rit van 4uur heb ik mijn ogen uitgekeken. Net buiten Lima zie je de sloppenwijken tegen de bergen op en gedurende de hele weg zag je de armoede. Vooral de stad Pisco die in 2007 totaal is verwoest door een aardbeving van 8.0 op schaal van Richter. En veel zand, zand en nog eens zand.
Na een kort ritje in een kleine gele taxi kwamen we aan in Huacachina, een oase omringd door zandduinen van honderden meters hoog. Hier hebben we 2 nachten doorgebracht in Carola del Sur. Een prima hostel met zwembad, bar en leuke mensen. Donderdag hadden we lekker een relax dagje bij het zwembad en om 16uur was het tijd voor de buggy tour/sandboarding. Met een stel uit Nieuw Zeeland, 3 dronken duitsers en Saskia (NL meid) gingen we de duinen in. Onze chauffeur staat bekend als de beste en dat hebben we geweten ook. Het leek alsof we in een achtbaan zaten, zo tof! Naar een top van een zandduin en dan bijna verticaal naar beneden. Lachen, gieren, brullen. Af en toe een stop zodat we konden sandboarden. Het boarden lukte niet echt dus dan maar op je buik, head first, en naar beneden. Terug in het hostel hadden we een bbq en hebben we gezellig gegeten en gedronken.
De volgende ochtend ging helaas om 6uur de wekker weer om naar Islas Ballestas te gaan, ook wel de Peruaanse Galápagos genoemd. Hier hebben we veel zeeleeuwen, pinguins, pelikanen en andere vogels gezien. Verder de dag weer doorgebracht aan het zwembad en gewacht tot 20uur totdat we de bus konden pakken naar Arequipa. Samen met Saskia hebben we de bus gepakt en zaterdag rond 10uur waren we in Arequipa. Hostel gezocht en even bijgekomen van de rit. Rond half 2 de stad ingegaan op zoek naar de Flying Dog Hostel waar Amy moest zijn. We hadden een tip gekregen van één van de duitse jongens in Huacachina om haar op te zoeken. Nou we kwamen net op tijd. Een uur later zou ze met een groep vertrekken naar Mister Fish, een groot feest die elke zaterdag plaats vind in een loods. Hop wij met ze 3e mee en een super mooie avond gehad!
De volgende morgen dan toch maar wat van Arequipa proberen te zien en om half 12 met de taxi richting de bus terminal gegaan om richting Cabanaconde te gaan midden in de Colca. Een super mooie/hobbelige busrit in een lokale bus door de bergen van Arequipa (2350m) langs de sneeuwgrens (4800m) naar Cabanaconde (3287m). En dit alles in 6uur tijd. Gelukkig hebben we geen last gehad van hoogteziekte, misschien kwam het door de cocabladeren die ons werden aangeboden in de bus door een typisch peruaans geklede vrouw.
In Cabanaconde aangekomen, in the middle of nowhere, zijn we richting het hostel Pachamama gegaan. Een typisch peruaans ingericht hostel met een hele aardige eigenaar die een paar woorden NL sprak en ons advies heeft gegeven over Condors kijken en de tocht naar Sangalle. Die avond vroeg ons bed in gegaan en om 6uur ging de wekker weer. Op naar Cruz del Condor om Condors te kijken. Wat waren wij blij dat we op ons eigen houtje naar de Colca in zijn gegaan, want na een uur kwamen overal witte busjes vandaan vol met toeristen. Na Cruz del Condor weer terug naar Pachamama om daar onze kleine tas te pakken voor het grote avontuur naar Sangalle (2100m). Sangalle is een oase in de Colca Canyon, de kloof in de Colca. De Colca Canyon is meer dan 2x zo diep als de Grand Canyon. De tocht naar Sangalle zou ongeveer 2,5uur duren en omhoog 3,5. In totaal daal/klim je 1200m. Oke prima dachten wij, dus tas gepakt wandelschoenen aan en gaan met die banaan. Om half 11 zijn we vertrokken en na 2 uur gehiked te hebben over steile smalle weggetjes in de brandende zon waren we er zo klaar mee! Maar de oase was in zicht en zag er super mooi uit, dus doorgaan. Uiteindelijk hebben we er 3uur over gedaan en waren we gesloopt. Eerst maar eens een duik genomen in het zwembad bij de lodge. Wat zagen wij er tegen op om de volgende dag weer omhoog te moeten. 3,5 uur, nou dan zullen wij er dan wel 5uur over doen. Eerst maar even genieten van het kleine paradijs en uitrusten. De gehele lodge had maar liefst 2 lampen, dus ´s avonds met je hoofdlampje opzoek naar het restaurantje, wc en je huisje wat voor de helft bestond uit bamboe. Het had wel iets heel bijzonders allemaal en vooral de ontzettend heldere sterrenhemel.
Dinsdag om kwart voor 6 was het dan zover, de tocht omhoog. Na een ontbijt bestaande uit pannekoeken en coca thee waren we er klaar voor. Nou ja zover dat kon. Na 100m meter waren we alle 3 al buiten adem en zakte de moed ons in de schoenen. Uiteindelijk alle moed en energie weer verzameld en naar boven geklommen. Halverwege veel mensen ingehaald met gids die een uur eeder waren begonnen (dat voelde goed). Gelukkig hebben we 80% van de trip in de schaduw gelopen en met af en toe een stop om van het uitzicht te genieten en een slokje water te nemen kwamen we na 2uur en 45 min boven. (ter herinnering, er stond 3,5 uur voor) Wat was het een kick om weer boven te zijn en naar beneden te kijken waar je vandaan kwam. Ik ben trouwens ook nog nooit zo blij geweest met wandelschoenen van maar 29,- van de Perry!
Rense ik zijn nu weer in Arequipa, Flying Dog hostel, en hebben even een dagje om bij te komen en te dealen met onze spierpijn in de benen, au. Saskia is gisteravond richting Chili gegaan. Vanavond pakken we de bus naar Cusco, op naar Machu Picchu.

Rense en ik vermaken ons in ieder geval super goed en genieten in en van Peru. Een super mooi land waar de peruanen iets minder over denken aangezien overal afval wordt gedumpt. Maar dat terzijde. De kleine gele taxi´s, de tuk-tuks, de mensen, het eten, de omgeving, het stof, de zon, de vrijheid, de locals.. genieten hier!

• 19 September 2012 - 19:06

Pap En Mam En Rik En Collin:

Goh, wat hebben jullie al veel meegemaakt. Onvoorstelbaar. Volgens ons moet je wel een dagboek bijhouden. Rense zal na 6 weken afgemat en bekaf de terugreis beginnen. Maak veel foto's, dan kunnen wij hier in het koude Nederland (15 grC. en nat ) ook na genieten.
    Wij volgen jullie op maps en dan zijn wij er ook een beetje geweest. Veel plezier en tot horens.

• 19 September 2012 - 19:20

Marijn:

Leuk Eliene de verhalen. Ik ga je volgen. ENJOY!!!!!

• 19 September 2012 - 20:02

Rianne:

Klinkt allemaal goed schat! Ook knap dat jullie die klim zo goed hebben volgehouden!! Geniet! Dikke kus!

• 19 September 2012 - 20:26

Irene:

He meid! Wat alweer een verhaal en een belevenissen! En dat in 1 week! Geniet lekker verder en ik zie al uit naar je volgende verhaal. Dat leest lekker weg met een kopje thee en een kleedje op de bank. Hier begint toch langzaam de herfst! De laarzen zijn alweer uit de kast getrokken ;) Tot snel!! Kus

• 19 September 2012 - 20:42

Rens:

Potver zeg!!! Klinkt echt super allemaal! En dat in slechts 1 week! Hulde voor het afzien in Colca Canyon. Ja, coca-thee doet wonderen. En dan die oer-Groningse wilskracht natuurlijk :-). Heel veel plezier verder!!! Blijf jullie volgen! ¡Mucha suerte!

• 19 September 2012 - 21:52

Eveliene:

Chick! Wat een verhaal! Stoere meid! (en Rense natuurlijk ook ;) Geniet ervan! xx

• 19 September 2012 - 22:10

Karin:

Ik hier aan de groene thee en jij aan de coca thee?! Het moet niet gekker worden mevrouw Bos ;). Wat een onwijs gaaf verhaal en wat hebben jullie al veel gedaan! Totaaaal jaloers! Heel veel plezier bij Machu Picchu! Dikke zoen vanuit NL X

• 20 September 2012 - 00:00

Anita:

Super!!!!

• 20 September 2012 - 10:03

Marije:

Wat hebben jullie al ontzettend veel meegemaakt! Echt super leuk om te lezen en om super jaloers van te worden ;-) Heel veel plezier! Liefs xx

• 20 September 2012 - 22:17

Gerdien:

Eliene!! Wow, wat al een avonturen hebben jullie beleefd zeg! Fantastisch :)
    Geniet ervan en je moet ons snel jaloers maken met foto's hoor ;)

• 22 September 2012 - 11:14

Mark:

Super gaaf om dit te lezen, ben nu al benieuwd naar de foto's.
    Ga de verhalen zeker blijven volgen maar weet nu alle plaats namen al niet meer ;-)
    Heel veel plezier nog en geniet ervan. Dikke kus