Bed bugs are a hostel's best friend - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Eliene Bos - WaarBenJij.nu Bed bugs are a hostel's best friend - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Eliene Bos - WaarBenJij.nu

Bed bugs are a hostel's best friend

Blijf op de hoogte en volg Eliene

20 November 2012 | Chili, Santiago de Chile

Het klinkt misschien heel gek, maar ik kan niet wachten om weer in het vliegtuig naar huis te zitten. Het is niet dat ik nu naar huis wil en ziek ben van heimwee, helemaal niet, maar ik genieten van de gedachte om weer thuis te komen over een aantal maanden. Mijn fam en vrienden weer te kunnen knuffelen en ze in real life te zien. En ik ben blij met deze gedachte. Ik kom namelijk geregeld reizigers tegen die eigenlijk geen reizigers zijn, maar op de vlucht zijn van thuis. Mensen die vluchten van huis omdat ze geen goede band met hun fam hebben, geen vrienden hebben of geen werk kunnen vinden en met zichzelf in de knoop zitten. Ze hebben hun huis en auto verkocht en zijn vertrokken. Of ze ooit nog terugkeren weet niemand. Eigenlijk best zielig voor ze aangezien ze in al die vreemde landen vaak ook niet gelukkiger worden. Ik ben dan ook blij dat ik thuis wel mis en ik vind jullie reacties, mailtjes, whats appjes dan ook super leuk en lief!

Ik zit hier heerlijk in Santiago aan de rand van een grote fontein, die mij af en toe besproeid met een verkoelende nevel, met een heerlijk mc flurry twix met dulce de leche. Heb net ondervonden dat ik goed functioneer als fotomateriaal voor een één of andere foto opdracht van studenten. Verbaast mij nog dat ze mijn benen niet wilden fotograferen, want die zijn soms een ware bezienswaardigheid.

Maar goed, sinds mijn vorige verhaal heb ik weer genoeg meegemaakt. Na 2 dagen genoten te hebben van het zwembad in Santa Cruz en het afscheid van Caroline en Will zijn Bram, Mikeal en ik op de bus naar Salta (Argentinie) gestapt. Bij Yacuiba de grens over waar wij direct geconfronteerd werden met bizar hoge busprijzen. Bussen in Argentinië is een dure grap! Na 18 uur bussen kwamen we aan in Salta. De stad zelf is niet zo heel bijzonder, maar de omgeving daarentegen is super. Dus voor twee dagen een auto gehuurd en rond gescheurd met ze 3en. Het wilde westen, zoutvlaktes, canyons, bergen in alle kleuren, sneeuwvlokjes, de tren de las nubes (trein naar de wolken) etc. Het waren echt twee super mooie dagen. Een klein minpuntje was het deukje wat wij hebben veroorzaakt, maar de kosten vielen gelukkig erg mee.
Na Salta was het tijd voor wijn, veel wijn. Op naar Mendoza, dé wijnstreek van Argentinië. We konden ook wel wat wijn gebruiken nadat we de busticket naar Mendoza hadden betaald, slik! Het schijnt hier in Argentinië trouwens normaal te zijn dat prijzen in twee jaar verdriedubbeld kunnen worden. De eerste twee dagen hebben wein Mendoza veel rond gewandeld, de stad verkend, de lekkerste empanadas gegeten, wijntjes gedronken en een voetbalwedstrijd meegemaakt. Dat laatste was een mooie ervaring. Ons plan was om op zondag naar het park te gaan. Aan het begin van het park kwamen we de eerste hooligans en ME al tegen. Uiteindelijk heeft het vrolijke gezang en hun fanatisme ons 2uur later het stadion ingesleurd. De wedstrijd was niet super (voor ons staat het niveau bekend als de Jupiler League), maar de sfeer daarentegen was top!
Maandag hebben we samen met een stel uit Nieuw Zeeland en een Amerikaanse meid de bus gepakt naar mr. Hugo's, dé fietsverhuur van Mendoza. Vanuit daar kan je je eigen route fietsen langs de wijngaarden om wijn te proeven. Doordat we het te gezellig hadden vloog de tijd voorbij en hebben we maar drie wijngaarden bezocht en moesten we sjezen om bij de chocolade&likeur te komen. Daar hebben we ongegeneerd lopen schranzen van de lekkerste tapenades, olijfoliën, jams, chocolade en likeuren. Een goede afsluiter!
De dag erna moest ik afscheid nemen van de heren en ging ik voor het eerst echt alleen reizen. Bram ging richting Cordoba, Mikeal naar Bariloche en ik naar Valparaiso (Chili). In de busterminal direct alweer een meid ontmoet die ik al vaker tijdens mijn reis ben tegengekomen. Samen de bus gepakt en hostel uitgezocht. Valparaiso was super mooi. Een heel leuk kleurrijk stadje (gekleurde huizen en veel grafity) tegen de berg aan aan de Pacifi Ocean met veel gezellige restaurantjes en barretjes. Het is hier de normaalste zaak om je te verplaatsen door middel van liften die je van de ene naar de andere woonwijk/heuvel brengt. Helaas hebben we drie dagen zware bewolking gehad in Valparaiso waardoor de stad/kleuren niet helemaal tot zijn recht kwamen en kwamen we in aanraking met de altijd vriendelijke bed bugs. Ik heb er gelukkig geen last van gehad maar menig mensen om mij heen wel. Mensen die wakker werden met hun lichaam vol met jeukende bultjes en één meisje zelfs met een opgezwollen gezicht als gevolg van een allergische reactie. Het schijnt hier in Zuid Amerika veel voor te komen, maar tot zover heb ik gelukkig nog niks gemerkt. Na ons vetrek ging het hostel dicht voor een grondige reiniging.

Sinds zaterdag zit ik in Santiago. Totaal niet te vergelijken met Lima en La Paz, de hoofdsteden van Peru en Bolivia. Santiago is een super westerse stad waar veel oude gebouwen zijn gesneuveld door aardbevingen. Maar des al niet te min is het een leuke stad. Vanaf San Christobal Hill hebben we een super mooie zonsondergang gezien, doormiddel van de "gratis" walkingtour veel van de stad gezien en leuke mensen ontmoet en in de wijk Bellavista genoten van de vele restautantjes en barretjes. Erg lekker in Chili is trouwens het bekende chileense gerecht chorrillana. Je krijgt een groot bord (die je deelt met min 2 pers) met patat en daar boven op vlees/worstjes, ui, gebakken eitje, kaas en ketchup/mayo. Een ander heerlijk iets is hotdog con palta (avocado) waar je ook nog eens een hoop mayo en ketchup op doet. Ik ben mij tonnetje rond aan het eten tijdens mijn reis!

Vanavond ga ik door naar Pucón en daarna door naar Bariloche (Argentinië) waar mijn Patagonië avontuur zal gaan beginnen. Vier weken genieten van o.a. de mooiste vulkanen, meren, bergen, sealife en natuurlijk de gletsjers. Yihaaa

Foto's zal ik zo snel mogelijk uploaden!

Dikke kus!

  • 20 November 2012 - 21:27

    Irene:

    He meid! Wat eer super om je verhaal te lezen! Hier genieten we mee! Veel plezier in Bariloche en ik ben benieuwd naar de prachtige plaatjes! Liefs en dikke kus!

  • 20 November 2012 - 21:52

    Rens:

    Hola chica! Wauw, I'm impressed en uiteraard heul errug jaloers ;-). Het is heerlijk 'meereizen' met je op deze manier! Leuk ook dat je veel gezellige lui ontmoet om mee te reizen, maar soms even op jezelf is vast ook fijn. Patagonie schijnt prachtig te zijn, ben benieuwd naar de verhalen.
    Hier alles ok. Mayrhofen etentje is ff uitgesteld, maar we houden je op de hoogte vd ontwikkelingen. Want ja, als je in febr weer thuis komt moet er een leuk ski-reisje geboekt staan natuurlijk :-)

    Hee, veel plezier weer en pas goed op jezelf!!!
    ¡Mucha suerte! X Rens

  • 20 November 2012 - 22:46

    Gerdien:

    Lieve schat! Wat weer een prachtig verhaal en mooie avonturen!!
    Mooi om te lezen, vooral het stukje over het missen van het thuisfront :)
    Stiekem zijn wij ook heel blij met de gedachte dat jij ons koude kikkerlandje straks weer binnenstapt!
    Laiverd, geniet ervan in Bariloche! Ik ga je morgen uitgebreid terugmailen!
    Dikke kus vanuit het steeds kouder wordende Grunn!

  • 21 November 2012 - 12:26

    Mark:

    hey lieverrd,

    Super gaaf om jouw leuke verhalen te lezen. Kan ik toch nog een beetje meegenieten :-)
    Ben benieuwd naar de foto's, de vorige waren super gaaf om te zien.
    Veel plezier nog en geniet er zoveel mogelijk van .

    Dikke kus

  • 21 November 2012 - 15:29

    Marijn:

    Lieve Eliene! Wat een heerlijk verhaal om weer te lezen, wat een tof leven heb je toch zo. Al kan ik me goed voorstellen dat wanneer het moment daar is je ook snel in het vliegtuig wil stappen, dat had ik wel. Gelukkig duurt het nog even. Hier ook alles prima, binnenkort gaan we drie keer sinterklaas vieren en dan ook naar de voetbal wedstrijd. We mailen! Hele dikke kuss en heeel veel plezier. Kusss

  • 21 November 2012 - 16:47

    Jasper:

    Hey topper!

    Klinkt goed! (behalve de bedbugs dan).
    Je krijgt vast voldoende dikke knuffels als je weer terug bent in NL :)

    Ben benieuwd naar de foto's!

    Enjoy the trip!

    Dikke kus, Jasper

  • 24 November 2012 - 21:00

    Anne & Anjo:

    Hey Eliene!

    Erg leuk om je avonturen te volgen, klinkt super en toffe foto's!!
    Heel veel plezier verder en lezen graag weer het vervolg!!

    Groetjes Anne & Anjo

  • 24 November 2012 - 21:00

    Anne & Anjo:

    Hey Eliene!

    Erg leuk om je avonturen te volgen, klinkt super en toffe foto's!!
    Heel veel plezier verder en lezen graag weer het vervolg!!

    Groetjes Anne & Anjo

  • 25 November 2012 - 15:46

    Mutti:

    Hey liefie, wat heerlijk om je mooie verhalen/avonturen te kunnen volgen. Je kunt altijd nog de reisverslaggeving ingaan........wat een talent ;)). Maak er verder weer een feest van en ik ben benieuwd naar het vervolg. Geniet ervan!

    Dikke zoen, Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Eliene

Actief sinds 03 Aug. 2008
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 20485

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 01 Maart 2013

Zuid-Amerika

03 September 2008 - 01 Februari 2009

Antigua

Landen bezocht: