De eerste 2 weken in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Eliene Bos - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken in Bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Eliene Bos - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken in Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Eliene

05 Oktober 2012 | Bolivia, Sucre

Jaaa het is weer tijd voor een verhaal. Na de zware Colca Canyon hebben we weer genoeg gedaan de afgelopen weken. Helaas ook veel gewandeld/gehiked.. pfff

Na weer een heerlijke busreis van Arequipa naar Cuzco werden we direct bij aankomst belazerd door de taxichauffeur. Hij wilde ons 20 sole laten betalen voor het korte ritje. No way! Achter ons stonden 3 amerikanen die vroegen of we en taxi wilden delen. Uiteindelijk 3 sole p.p. Top chauffeur die ons naar een top hostel (Pariwana) heeft gebracht en iemand liet komen waar we de Machu Picchu tour konden boeken. Beter kon niet. Helaas moesten we wel voor een toeristiche tour kiezen aangezien de nachttrein al vol zat voor de komende week en we anders de zonsopkomst niet konden zien. (Achteraf hadden we het best zelf kunnen doen, maar een hoop geregel. Luie donders!) Dus gezellig met de 3 amerikanen en een japanse familie op pad. Eerst een heftige busrit van 6uur naar Hydroelectrica, 2uur wandelen naar Aguas Calientes, even een bezoekje aan de Hot Spring (viel zwaar tegen. 5 zwembadjes met vies water), slecht eten (droge spaghetti met een drupje saus), slapen en om 3:45uur de wekker. Fris en fruitig begonnen we om half 5 aan de wandeling omhoog. Een uur lang traplopen met te hoge treden door de wolken.. het was een zware beproeving! Uiteindelijk kwamen we uitgeput en doorweekt boven net 5min voordat de poort openging. We stonden vooraan en het was een bijzonder moment toen we als een van de eersten in Machu Picchu liepen. Totale stilte en tussen de wolken.. magisch! Na een korte rondleiding (zeer nuttig), wat rondwandelen en en uur lang gewoon gezeten en om ons heen gekeken, zijn we rond 11uur weer naar beneden gegaan. Dit keer met de bus naar Aguas Calientes, een treintje naar Hydroeltrica en daarna weer 6uur in de hobbel bus. Uiteindelijk viel het allemaal best mee met het toeristisch gedoe qua tour. We konden alles zelf inplannen en zaten niet vast aan de groep.
Vervolgens zijn we nog 2 nachten in hostel Pariwana (Cuzco) gebleven om bij te komen en te chillen. Spelletjes gespeeld op straat met de locals, wezen stappen, foodmarket bezocht, film gekeken etc. Super leuke sfeer en mensen daar! Onze laatse avond Cuzco/Peru hebben we lekker pizza gegeten met 2nl meiden en toen op naar Bolivia met de nachtbus.
Bij de grens aangekomen werden we langs 2 kantoortjes gestuurd. Eerst een stempel op onze "visum" en vervolgens het papiertje inleveren en een stempel in ons paspoort. Lopend de grens over en een stempel halen in Bolivia. Appeltje eitje. We hadden wat rare verhalen gehoord waarbij geld moest worden gegeven om het land uit te mogen/ binnen te komen. Na dit half uur durende poppenkast konden we in een ander busje door naar Copacabana. Eerste indruk was een mooi dorpje aan Lake Titicaca (hoogste meer op 3808m hoogte), maar super toeristisch. Eerst wat rondgelopen en daarna, zoals elke toerist met de Lonely Planet, hebben we een bergje beklommen om vanaf daar de zonsondergang te zien over het meer. De Lonely Planet is onze grote vriend, helaas de beste vriend van iedereen. Overal kom je mensen tegen die ongeveer dezelfde route doen waardoor je je net een schaap in de kudde voelt. Dit resulteert dan ook in het steeds opnieuw zien van bepaalde mensen. Gewenst en ongewenst. Maar goed. De volgende dag hebben we om half 9 de boot gepakt naar Isla del Sol (geboorteplaats van de zon volgens de Inca's). Het eilandje ligt op nog geen 20km van de kust maar het bootje redde het om er 1,5 uur over te doen.. drama! Volgens de Loney Planet moet je eerst naar de noordkant om vanaf daar in 3/3,5 uur naar de zuidkant te lopen. Wij waren klaar met al dat lopen en zijn direct in zuid uitgestapt (als enige). Het was een zwaar bewolkte en koude dag en daarom viel het eiland ook wat tegen. Wel hebben we nog 2uur rondgewandeld, lees 200m geklommen naar 4000m, een boliviaanse trouwerij meegemaakt en twee klasjes gezien die onder leiding van een dictator acrobatische oefeningen moesten leren. Eerst was het idee om een nacht daar te blijven, maar we hebben toch om 4uur de boot terug gepakt. Terug gegaan naar het lege hostel in Copacabana en kaartje gekocht voor de volgende dag naar La Paz.
La Paz viel zwaar tegen. Als je aan komt rijden is het super mooi. Je komt de vallei binnen die helemaal is volgebouwd. Wat een heel bijzonder gezicht is. Eerst maar weer onze spullen gedropt in een hostel en op verkenning gegaan. Eerste de beste restaurant die we binnen gingen bleek van een NL'er te zijn en dus hoppa bitterballen, gehaktballen, kaassouflees etc. Daarna een hilarische pubquiz gedaan in een engelse pub met een duits stel, een amerikaan en Saskia. Echt heel bizar dat we Saskia daar weer zagen. Super leuk! Na 2,5 dag La Paz was het wel weer genoeg. Op naar Sucre met de nachtbus voor wel ?12,- (12uur)
Sucre, ook wel 'de witte stad', is een super mooi koloniaal stadje en het lijkt alsof je in een ander land bent. Totdat je de marktjes, locals, busjes etc weer ziet. Eerste dag hebben we rustig aangedaan en een 1-daagse tour geboekt voor de volgende dag bij een non-profit organisatie. Het geld gaat naar hun eigen foundation voor kinderen. Eerst 's ochtends naar een dinosaurus park waar meer dan 250 sporen zijn gevonden in een krijtwand van 6 verschillende soorten. Vervolgens een mooie/warme tocht naar de 7 watervallen. 5Uur lang door de bergen/vallei/leegstaande rivieren gelopen en ik kon niet wachten om een duik te nemen bij een waterval. Helaas is het droogzeisoen en dan kan je lang zoeken naar watervallen. Uiteindelijk een kleine gevonden en hier onze voeten laten afkoelen.
Na 2 dagen in Sucre zijn we van hostel gewisseld aangezien het wel heel saai was. We zitten nu in een super gezellig hostel. Twee dagen geleden hebben we zelfs Boliviaanse volleybal gespeeld. Soort squash waarbij de muren ook gebruikt mogen worden. Top avond!
We hebben onze plannen een beetje gewijzigd. We hadden buskaartjes gekocht voor vanmorgen, maar gisteren tijdens het food festival besloten om tot zondag hier te blijven. Geen zin om na het stappen onze tas nog te moeten inpakken en om 5uur ons bed uit moeten.

Zondag gaan we richting Tupiza om vanaf daar de zoutvlaktes op te gaan. Super veel zin in. Eerst nog 2 mooie dagen hier. Ik ga waarschijnlijk over 1,5 week weer terug naar Sucre voor een spaanse cursus.

Ik heb geen dagen en data gebruikt omdat ik geen weet van dagen/data heb. Living the good life!!

Dikke kus!

• 06 Oktober 2012 - 14:44

Gerdien:

Wow, wat weer een prachtige avonturen!
    Volgens mij geniet je goed van dat heerlijke reisleventje! ;)
    Laiverd, geniet ervan! Dikke kus vanuit Grunn!

• 13 Oktober 2012 - 17:17

Pap, Mam En Collin:

We hebben nu in de gaten dat je daar helemaal in je element bent. Hou dat vol.
    Wij genieten hier wel mee. Groetjes aan Rense.